maandag 18 mei 2020

Telewerken in tijden van corona


We zitten al weken binnen en het einde is niet meteen in zicht. De eerste week viel goed mee. Het normale leven was stilgevallen en men wist nog niet hoe het verder moest. Telewerk was nog niet aan de orde en de scholen waren nog naarstig op zoek naar oplossingen. Dit bleek stilte voor de storm te zijn. Met een zoontje van bijna 4 en een dochtertje van 9 maanden is de lockdown sowieso druk. Voeg daar nog telewerk aan toe en druk krijgt opeens een nieuwe betekenis.

Voor het eerst 5 jaren hoef ik mijn studies even niet te combineren met werk. Dit blijkt een godsgeschenk te zijn. Ik weet niet hoe ik het anders zou klaarspelen om mijn schooltaken tijdig af te werken. Mijn vrouw heeft een veeleisende job, waardoor ze meer dan haar verplichte uren aan het werk is. Hierdoor valt het zorgen voor en het entertainen van de kindjes grotendeels op mij. Mijn dag start rond 7u ’s morgens en eindigt rond 20u ’s avonds. De uren daarna zijn een afweging tussen slaap, ontspanning of werken voor school. De laatste tijd wint slaap het van de andere 2.



Op zich vind ik het bijhouden van een blog wel leuk. In deze omstandigheden merk ik echter dat dit niet van een leien dakje verloopt. Overdag probeer ik zo goed en zo kwaad als het kan artikels te lezen die iets of wat met corona te maken hebben. Ik bedenk dan ook over welk onderwerp ik zou willen schrijven. Eens ik er de tijd voor heb, kan ik me vaak niet meer herinneren welk onderwerp ik gekozen heb. Als ik het me wel herinner, slaag ik er door de vermoeidheid niet in om neer te pennen wat ik in gedachten had. Mijn productiviteit daalt aanzienlijk eens het avond wordt.

Het is geenszins de bedoeling met deze blogpost om excuses te zoeken. Ik wou gewoon even aantonen dat er meer komt kijken bij telewerk dan dat onze huidige generatie politiekers voor ogen heeft. Dit is ook maar een paar weken vol te houden. We gaan binnenkort onze 3e maand in.  Ook voor de kinderen is het geen lachertje. Het gemis van de klasgenootjes, de dagelijkse routine en het knutselen komt naar boven. Ik denk niet dat kleuters dit schooljaar nog naar school zullen gaan. Hopelijk kan er binnenkort wel een speelkameraadje komen spelen.

3 opmerkingen:

  1. Chapeau dat je dit allemaal doet! Het is voor de meesten een hele grote aanpassing maar voor mensen met een gezin is dit nog moeilijker. Ik heb in deze quarantaine als eens 3 weken voor mijn nichtje moeten zorgen maar dit is natuurlijk maar 1 kindje en deze kan ik in de avond terug geven aan de ouders zodat ik wat voor school kan werken.
    Jouw blog leuk om te lezen en je doet dit echt goed.
    Heel veel succes verder, want alles combineren is niet niets.

    Groetjes Joni

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik persoonlijk denk dat hierdoor telewerk steeds meer gaat blijven bestaan! Veel mensen weten nu het in elkaar zit en vinden dit wel makkelijk.
    Ik heb het wel wat moeilijker om thuis alle lessen te verwerken, ik heb zelf niet het gevoel dat het binnen 3 weken al examens zijn.
    Veel succes met alles te combineren, want het lijkt geen makkelijke klus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het telewerk bestond al en werd al toegepast, in deze periode hebben eenmaal meer mensen er van kunnen 'proeven'. Ik denk ook dat telewerk iets zal zijn, als dat mogelijk is, dat blijft bestaan. Ik ga af en toe gaan babysitten en ook deze kindjes verlangen terug naar school en hun vriendjes!

    BeantwoordenVerwijderen